Как да използваме селекторния лост за избор на режим (лоста за превключване на скоростите) на автоматичната трансмисия (АТ) на Subaru
Въпроси:
Защо са необходими различните положения на селекторния лост на автоматичната скоростна кутия?
Защо не се препоръчва шофиране на положение „D” в градски условия?
Да се превключва ли на „N” при спиране на светофар?
Какво е това черно копче, което се намира до селекторния лост?
Какво е това „блокировка на хидротрансформатора”?
Отговори:
Селекторен лост на автоматичната трансмисия и режими на работа
За управление на автоматичната трансмисия, в купето е разположен лост за избор на режим и възможно също така - допълнителни бутони за управление. С тяхна помощ водачът има възможност да зададе такава последователност за автоматично превключване на скоростите, която оптимално съответства на условията за движение.
Трябва да се отбележи, че за осигуряване на безопасността, автоматичната трансмисия позволява запуск (запалване) на двигателя само в положение „N” или „Р”. За моделите, блокиращи превключването на селекторния лост при изключено запалване, преди преместването на лоста от положение „Р”, е необходимо да се завърти ключът на запалването от положение „LOCK” (блокиране на волана) в положение „ON” (включено запалване), за да се разблокира и лоста и волана. В противен случай е възможна повреда на кормилната колонка или селектора за превключване на диапазоните.
За потегляне след паркиране, се препоръчва да се натисне спирачния ***, да се превключи селектора в нужната позиция и при това не се натиска педала на газта. След лек тласък да се отпусне спирачния *** и да се започне движението с подаване на газ.
Всяко превключване на предавки в движение, ще бъде съпроводено с известно понижение на оборотите на двигателя. При това трябва да се има предвид, че стрелката на оборотомера по същия начин реагира и на блокирането на хидротрансформатора (наистина, падането на оборотите в този случай не е така забележимо, както по време на превключване на предавките- виж по-долу).
P-R-N-D-3-2-1, Hold, Power – това са възможните режими на работа на автомата. Към тях може да се отнесат също малкият ключ около селектора (ако го има) и големият бутон за фиксиране на режимите (ограничител на превключването), намиращ се на селекторния лост.
Сервизният черен ключ на селектора (ако, разбира се има такъв) служи за превключване на скоростния лост при изключено запалване. Например, натискайки това копче, вие ще можете да превключите лоста на „неутрална” („N”), за да избутате незапалващия автомобил. В автосервиз - за да демонтират приборния панел, или при монтиране на аудио, по същия начин може да превключите лоста в положение „1” за облекчаване достъпа до конзолата. А на някои модели, без този ключ ще е трудно изваждането на пепелника.
„Р” - Parking (паркиране) - служи за задържане на автомобила на място. Превключване в този режим е възможно само при пълно спиране на автомобила. Случайното превключване в този режим се блокира от големия бутон за фиксиране на режимите (ограничител на превключването) на селекторния лост. В скоростната кутия при този режим се установява „неутрална”, което осигурява нормален режим на запалване на двигателя. В това положение на селектора става блокиране на вала на скоростната кутия със специален палец и предните колела не се въртят. Не се препоръчва автомобила да се оставя само на „Р”, ако наклона (надлъжния наклон по посоката на автомобила) е по-голям от 10-15% (повече от 5 градуса)- това може да доведе до затягане на стопора (гореописания палец) на паркирането. Прост начин да се определи допустимия ъгъл на паркиране без използване на ръчната спирачка при изправна скоростна кутия е да се отпусне педала на газта и да се види дали автомобила потегля назад.
При спиране на наклон трябва да се натисне педала на спирачката, да се премести селекторния лост в положение „N”, да се дръпне ръчната спирачка, да се отпусне педалът на спирачката, и чак след това да се премести селекторния лост в положение „Р”. Потеглянето при наклони трябва да се извършва в обратна последователност- натискане педала на спирачката, превключване в положение „D”, отпускане на ръчната спирачка и започване на движение, прехвърляйки крака от спирачния *** на педала на газта.
„R” - Reverse - задeн ход. Превключване в този режим е възможно само при напълно спрял автомобил. Случайно превключване в този режим се блокира от големия бутон за фиксиране на режимите (ограничител на превключването) на селекторния лост.
„N” - Neutral - неутрална предавка. В това положение на селектора, автомобилът, също както и на „Р”, може да се стартира, но блокиране на вала не се извършва. Това обаче, се различава от режима „неутрална” при ръчни скоростни кутии. В този режим е недопустимо да се спускате по наклон или да буксирате автомобила си с изключен двигател без риск от повреждане на автомата. Работата е там, че маслената помпа се намира на първичния вал на автоматичната скоростна кутия, и поради това при изключен двигател тя няма да работи, а значи няма да има и циркулация на ATF (маслото на автоматичната трансмисия) и скоростната кутия може да прегрее.
Препоръки:
Битува мнение, че стоейки на светофара, следва да се премине в „N”, тъй като в режим „D” нещо там буксува и се износва. Всъщност това не е така, всички елементи на скоростната кутия са обездвижени, фрикционните дискове са притиснати, включена е първа предавка и само помпата напразно помпи трансмисионна течност. Движението в този случай започва без пробуксуване на триещите се двойки, които се задействат чак при прехода към втора предавка. Преходът от режим „N” в „D”- напротив- заставя ги „допълнително да се потрудят”.
Освен това, при превключване на селектора от режим „N” в „D”, не трябва незабавно да се натиска газта, а е необходимо да се дочака характерния тласък, който ще покаже, че скоростната кутия е влязла в режим на движение и е избрала нужната предавка, а когато се бърза, за това обстоятелство може да се забрави.
Така че, не препоръчваме използването на режим „N”, освен в случаите на запалване на изгаснал мотор, а също така при теглене на автомобила, или при преместването му ръчно с изключен двигател. За кратки спирания, например на светофар, не премествайте селекторния превключвател в положение „N”, нито в положение „Р”, а задръжането на превозното средство на място в такива случаи, трябва да става с използване на спирачките. Ако при дългите спирания в задръствания кракът ви се е уморил, то най-добре е да се сложи веднага режим „Р”. По този начин може да се постъпва и при спиране в горещо време, за да се намали топлината и да се предотврати прегряване на маслото в скоростната кутия.
При шофиране по дълги спускания, поставянето на скоростния лост в положение „N” не се препоръчва. Това няма да доведе до спестяване на гориво, но може да предизвика прегряване на скоростната кутия, при връщането в „D” на висока скорост. Така че, движейки се по инерция, селекторът е по-добре да се остави в това положение, в което се е намирал досега. При това скоростната кутия ще премине на по-високата от разрешените предавки и ще осигури минимално затормозяване на двигателя.
Превключванията на селекторния лост преди започване на движение и при изменение на направлението (напред-назад), трябва да се извършват при натиснат *** на спирачката и при напълно спрял автомобил. Започване на движение, вдигайки ходилото от педала на спирачката и премествайки го на педала газта, трябва да става само след характерния тласък, свидетелстващ за пълното включване на предавка.
Лостът за избор на режим на движение е конструиран по такъв начин, че осигурява разрешените превключвания без натискане на фиксатора както при тръгване от място, така и по време на движение. Тоест всичко, което се превключва без натискане на големия бутон на селектора, може да се превключва в движение без ограничения, а това, което не се се превключва без натискане на този бутон, изисква спазването на определени предпазни мерки.
Например, ако ви е необходимо да преместите ръчката от положение „N” в положение „D” или „3”, то това може да стане, като просто я дръпнете към себе си. Или ако искате да преместите лоста нагоре от „1” в „2”, „3” или „D”, то това може да стане без всякакви ограничения в движение (постарайте се само да не прескочите в „N” - това не е опасно, но е неприятно).
Обаче, ако искате да преместите лоста от положение „3” в „2”, или „1”, или още повече в положение „R”, то без натискане на фиксатора няма да успеете. Това е направено за предотвратяване на щети и претоварвания на трансмисията при неправилен избор на режим за движение. Позиционирането на лоста в това положение, до което е възможно да се премести само с натиснат фиксиращ бутон, се осъществява или при пълно спиране за позиции „R” и „Р”, или след забавяне на движението ако е необходимо от „3” да се превключи на „2”, или „1”.
Забележка:
В моделите от 1999 година насам ролята на бутон на лоста за превключване на скоростите изпълнява специален стъпаловиден жлеб, по който се движи лоста за превключване на скоростите. По такъв начин се изключва случайното превключване на режимите за работа на автоматичната скоростна кутия, недопустимо по време на движение на автомобила. Освен това предавките по-удобно се превключват „на сляпо”.
„D” - DRIVE- основен режим на работа- разрешено е шофиране на всички предавки.
В този автомат те са четири: първа, втора, трета (пряка, с предавателно число 1), четвърта (която в тези автомати може да се нарече овърдрайв, тъй като предавателното число при нея е по-малко от единица – 0.69). Четвъртата предавка в автоматичната скоростна кутия е аналогична на петата в ръчните скоростни кутии, тоест се явява повишаваща, за разлика от третата, която се явява пряка предавка. Освен това, в режим „D” бързо се блокира хидротрансформаторът (виж „Блокиране на хидротрансформатора”), което е благоприятно при шофиране извън града (с 1.5÷2 литра се намалява разходът на гориво), но е нежелателно в градски условия (реакцията на педала на газта става вяла).
Забележки:
При дълги изкачвания (при движение нагоре по наклонена плоскост):
При дълго изкачване нежелателното превключване на повишаващата предавка при отпускане педала на газта автоматично се предотвратява. Това намалява потребността от превключване на по-ниска предавка при повторно натискане на газта, когато почувствате липса на мощност, освен това се предотвратяват и многобройните превключвания на предавки и води към по-плавно движение при изкачване.
При дълги спускания (при движение надолу по наклонена плоскост):
Натискането на педала на спирачката при спускане автоматически ще накара трансмисията да премине на по-ниска предавка (Само от „4”-та на „3”-а), предизвиквайки по този начин известно спиране с помощта на двигателя. Но даже кратковременното ускорение ще превключи трансмисията в нормален режим.
В някои случаи, обаче, натискането на педала на спирачката при спускане, не довежда до автоматично превключване от трансмисията на понижена предавка. Това може да стане заради много ниската температура на трансмисионната течност, например след дълъг престой. В такъв случай, дотогава, докато температурата на ATF (маслото на автоматичната трансмисия) не се повиши примерно до 60 градуса, за спиране с помощта на двигателя ще е необходимо ръчно превключване на предавките надолу. Също така прехода на трансмисията на по-ниска предавка няма да стане при скорости, превишаващи 78 км/ч.
Препоръки:
- По возможност не използвайте режим „D” в града, особено зимно време - принудително изключвайки от работа повишаващата предавка и възможността за блокиране на хидротрансформатора вие правите автомобила „по-пъргав” (автоматичната скоростна кутия по-бързо се превключва надолу при изпреварвания и престроявания) и, освен това, можете по-ефективно да използовате режима за спиране с двигателя при отнемане на газта. Помнете, че автоматите подобни с тези на „Subaru” (с повишаваща предавка и блокировка на хидротрансформатора, разрешена при положение на селектора „D”), някои коментатори наричат „спирачни” именно затова, че при опит за ускорение на „D”, на скоростната кутия често и се налага отначало да разблокира хидротрансформатора, а след това още и да се превключи от повишаващата предавка надолу, което разбира се, отнема известно време.
Освен това, изключвайки най-горната предавка в града (поставяйки селектора на „3”-а), вие избягвате излишни превключвания и честото включване на блокирането на хидротрансформатора, с което удължавате ресурса на автоматичната скоростна кутия (фрикциони и спирачни ленти).
И накрая, изключването на режим „D” се препоръчва на собствениците на „склонните към прегряване” двигатели с обем 2.5л. Динамичното шофиране за тях е допълнително благо и служи за подобряване охлаждането на двигателя!
Въпроси:
Защо са необходими различните положения на селекторния лост на автоматичната скоростна кутия?
Защо не се препоръчва шофиране на положение „D” в градски условия?
Да се превключва ли на „N” при спиране на светофар?
Какво е това черно копче, което се намира до селекторния лост?
Какво е това „блокировка на хидротрансформатора”?
Отговори:
Селекторен лост на автоматичната трансмисия и режими на работа
За управление на автоматичната трансмисия, в купето е разположен лост за избор на режим и възможно също така - допълнителни бутони за управление. С тяхна помощ водачът има възможност да зададе такава последователност за автоматично превключване на скоростите, която оптимално съответства на условията за движение.
Трябва да се отбележи, че за осигуряване на безопасността, автоматичната трансмисия позволява запуск (запалване) на двигателя само в положение „N” или „Р”. За моделите, блокиращи превключването на селекторния лост при изключено запалване, преди преместването на лоста от положение „Р”, е необходимо да се завърти ключът на запалването от положение „LOCK” (блокиране на волана) в положение „ON” (включено запалване), за да се разблокира и лоста и волана. В противен случай е възможна повреда на кормилната колонка или селектора за превключване на диапазоните.
За потегляне след паркиране, се препоръчва да се натисне спирачния ***, да се превключи селектора в нужната позиция и при това не се натиска педала на газта. След лек тласък да се отпусне спирачния *** и да се започне движението с подаване на газ.
Всяко превключване на предавки в движение, ще бъде съпроводено с известно понижение на оборотите на двигателя. При това трябва да се има предвид, че стрелката на оборотомера по същия начин реагира и на блокирането на хидротрансформатора (наистина, падането на оборотите в този случай не е така забележимо, както по време на превключване на предавките- виж по-долу).
P-R-N-D-3-2-1, Hold, Power – това са възможните режими на работа на автомата. Към тях може да се отнесат също малкият ключ около селектора (ако го има) и големият бутон за фиксиране на режимите (ограничител на превключването), намиращ се на селекторния лост.
Сервизният черен ключ на селектора (ако, разбира се има такъв) служи за превключване на скоростния лост при изключено запалване. Например, натискайки това копче, вие ще можете да превключите лоста на „неутрална” („N”), за да избутате незапалващия автомобил. В автосервиз - за да демонтират приборния панел, или при монтиране на аудио, по същия начин може да превключите лоста в положение „1” за облекчаване достъпа до конзолата. А на някои модели, без този ключ ще е трудно изваждането на пепелника.
„Р” - Parking (паркиране) - служи за задържане на автомобила на място. Превключване в този режим е възможно само при пълно спиране на автомобила. Случайното превключване в този режим се блокира от големия бутон за фиксиране на режимите (ограничител на превключването) на селекторния лост. В скоростната кутия при този режим се установява „неутрална”, което осигурява нормален режим на запалване на двигателя. В това положение на селектора става блокиране на вала на скоростната кутия със специален палец и предните колела не се въртят. Не се препоръчва автомобила да се оставя само на „Р”, ако наклона (надлъжния наклон по посоката на автомобила) е по-голям от 10-15% (повече от 5 градуса)- това може да доведе до затягане на стопора (гореописания палец) на паркирането. Прост начин да се определи допустимия ъгъл на паркиране без използване на ръчната спирачка при изправна скоростна кутия е да се отпусне педала на газта и да се види дали автомобила потегля назад.
При спиране на наклон трябва да се натисне педала на спирачката, да се премести селекторния лост в положение „N”, да се дръпне ръчната спирачка, да се отпусне педалът на спирачката, и чак след това да се премести селекторния лост в положение „Р”. Потеглянето при наклони трябва да се извършва в обратна последователност- натискане педала на спирачката, превключване в положение „D”, отпускане на ръчната спирачка и започване на движение, прехвърляйки крака от спирачния *** на педала на газта.
„R” - Reverse - задeн ход. Превключване в този режим е възможно само при напълно спрял автомобил. Случайно превключване в този режим се блокира от големия бутон за фиксиране на режимите (ограничител на превключването) на селекторния лост.
„N” - Neutral - неутрална предавка. В това положение на селектора, автомобилът, също както и на „Р”, може да се стартира, но блокиране на вала не се извършва. Това обаче, се различава от режима „неутрална” при ръчни скоростни кутии. В този режим е недопустимо да се спускате по наклон или да буксирате автомобила си с изключен двигател без риск от повреждане на автомата. Работата е там, че маслената помпа се намира на първичния вал на автоматичната скоростна кутия, и поради това при изключен двигател тя няма да работи, а значи няма да има и циркулация на ATF (маслото на автоматичната трансмисия) и скоростната кутия може да прегрее.
Препоръки:
Битува мнение, че стоейки на светофара, следва да се премине в „N”, тъй като в режим „D” нещо там буксува и се износва. Всъщност това не е така, всички елементи на скоростната кутия са обездвижени, фрикционните дискове са притиснати, включена е първа предавка и само помпата напразно помпи трансмисионна течност. Движението в този случай започва без пробуксуване на триещите се двойки, които се задействат чак при прехода към втора предавка. Преходът от режим „N” в „D”- напротив- заставя ги „допълнително да се потрудят”.
Освен това, при превключване на селектора от режим „N” в „D”, не трябва незабавно да се натиска газта, а е необходимо да се дочака характерния тласък, който ще покаже, че скоростната кутия е влязла в режим на движение и е избрала нужната предавка, а когато се бърза, за това обстоятелство може да се забрави.
Така че, не препоръчваме използването на режим „N”, освен в случаите на запалване на изгаснал мотор, а също така при теглене на автомобила, или при преместването му ръчно с изключен двигател. За кратки спирания, например на светофар, не премествайте селекторния превключвател в положение „N”, нито в положение „Р”, а задръжането на превозното средство на място в такива случаи, трябва да става с използване на спирачките. Ако при дългите спирания в задръствания кракът ви се е уморил, то най-добре е да се сложи веднага режим „Р”. По този начин може да се постъпва и при спиране в горещо време, за да се намали топлината и да се предотврати прегряване на маслото в скоростната кутия.
При шофиране по дълги спускания, поставянето на скоростния лост в положение „N” не се препоръчва. Това няма да доведе до спестяване на гориво, но може да предизвика прегряване на скоростната кутия, при връщането в „D” на висока скорост. Така че, движейки се по инерция, селекторът е по-добре да се остави в това положение, в което се е намирал досега. При това скоростната кутия ще премине на по-високата от разрешените предавки и ще осигури минимално затормозяване на двигателя.
Превключванията на селекторния лост преди започване на движение и при изменение на направлението (напред-назад), трябва да се извършват при натиснат *** на спирачката и при напълно спрял автомобил. Започване на движение, вдигайки ходилото от педала на спирачката и премествайки го на педала газта, трябва да става само след характерния тласък, свидетелстващ за пълното включване на предавка.
Лостът за избор на режим на движение е конструиран по такъв начин, че осигурява разрешените превключвания без натискане на фиксатора както при тръгване от място, така и по време на движение. Тоест всичко, което се превключва без натискане на големия бутон на селектора, може да се превключва в движение без ограничения, а това, което не се се превключва без натискане на този бутон, изисква спазването на определени предпазни мерки.
Например, ако ви е необходимо да преместите ръчката от положение „N” в положение „D” или „3”, то това може да стане, като просто я дръпнете към себе си. Или ако искате да преместите лоста нагоре от „1” в „2”, „3” или „D”, то това може да стане без всякакви ограничения в движение (постарайте се само да не прескочите в „N” - това не е опасно, но е неприятно).
Обаче, ако искате да преместите лоста от положение „3” в „2”, или „1”, или още повече в положение „R”, то без натискане на фиксатора няма да успеете. Това е направено за предотвратяване на щети и претоварвания на трансмисията при неправилен избор на режим за движение. Позиционирането на лоста в това положение, до което е възможно да се премести само с натиснат фиксиращ бутон, се осъществява или при пълно спиране за позиции „R” и „Р”, или след забавяне на движението ако е необходимо от „3” да се превключи на „2”, или „1”.
Забележка:
В моделите от 1999 година насам ролята на бутон на лоста за превключване на скоростите изпълнява специален стъпаловиден жлеб, по който се движи лоста за превключване на скоростите. По такъв начин се изключва случайното превключване на режимите за работа на автоматичната скоростна кутия, недопустимо по време на движение на автомобила. Освен това предавките по-удобно се превключват „на сляпо”.
„D” - DRIVE- основен режим на работа- разрешено е шофиране на всички предавки.
В този автомат те са четири: първа, втора, трета (пряка, с предавателно число 1), четвърта (която в тези автомати може да се нарече овърдрайв, тъй като предавателното число при нея е по-малко от единица – 0.69). Четвъртата предавка в автоматичната скоростна кутия е аналогична на петата в ръчните скоростни кутии, тоест се явява повишаваща, за разлика от третата, която се явява пряка предавка. Освен това, в режим „D” бързо се блокира хидротрансформаторът (виж „Блокиране на хидротрансформатора”), което е благоприятно при шофиране извън града (с 1.5÷2 литра се намалява разходът на гориво), но е нежелателно в градски условия (реакцията на педала на газта става вяла).
Забележки:
При дълги изкачвания (при движение нагоре по наклонена плоскост):
При дълго изкачване нежелателното превключване на повишаващата предавка при отпускане педала на газта автоматично се предотвратява. Това намалява потребността от превключване на по-ниска предавка при повторно натискане на газта, когато почувствате липса на мощност, освен това се предотвратяват и многобройните превключвания на предавки и води към по-плавно движение при изкачване.
При дълги спускания (при движение надолу по наклонена плоскост):
Натискането на педала на спирачката при спускане автоматически ще накара трансмисията да премине на по-ниска предавка (Само от „4”-та на „3”-а), предизвиквайки по този начин известно спиране с помощта на двигателя. Но даже кратковременното ускорение ще превключи трансмисията в нормален режим.
В някои случаи, обаче, натискането на педала на спирачката при спускане, не довежда до автоматично превключване от трансмисията на понижена предавка. Това може да стане заради много ниската температура на трансмисионната течност, например след дълъг престой. В такъв случай, дотогава, докато температурата на ATF (маслото на автоматичната трансмисия) не се повиши примерно до 60 градуса, за спиране с помощта на двигателя ще е необходимо ръчно превключване на предавките надолу. Също така прехода на трансмисията на по-ниска предавка няма да стане при скорости, превишаващи 78 км/ч.
Препоръки:
- По возможност не използвайте режим „D” в града, особено зимно време - принудително изключвайки от работа повишаващата предавка и възможността за блокиране на хидротрансформатора вие правите автомобила „по-пъргав” (автоматичната скоростна кутия по-бързо се превключва надолу при изпреварвания и престроявания) и, освен това, можете по-ефективно да използовате режима за спиране с двигателя при отнемане на газта. Помнете, че автоматите подобни с тези на „Subaru” (с повишаваща предавка и блокировка на хидротрансформатора, разрешена при положение на селектора „D”), някои коментатори наричат „спирачни” именно затова, че при опит за ускорение на „D”, на скоростната кутия често и се налага отначало да разблокира хидротрансформатора, а след това още и да се превключи от повишаващата предавка надолу, което разбира се, отнема известно време.
Освен това, изключвайки най-горната предавка в града (поставяйки селектора на „3”-а), вие избягвате излишни превключвания и честото включване на блокирането на хидротрансформатора, с което удължавате ресурса на автоматичната скоростна кутия (фрикциони и спирачни ленти).
И накрая, изключването на режим „D” се препоръчва на собствениците на „склонните към прегряване” двигатели с обем 2.5л. Динамичното шофиране за тях е допълнително благо и служи за подобряване охлаждането на двигателя!