Пълно Ръководство: Смяна на Спирачна Течност и Обезвъздушаване (Toyota 5.7 i-Force / Sequoia 2010–2017)
Това ръководство е подготвено за професионална и домашна поддръжка на спирачната система на Toyota Sequoia (2010–2017, 3UR-FE 5.7 i-Force). Включва спецификации, инструменти, методи за обезвъздушаване (класически, под налягане, вакуумен, ABS/Techstream), контрол на качеството и отстраняване на проблеми.
Безопасност и подготовка
• Работи на равен под; използвай сертифицирани стойки. • Носи очила и ръкавици – спирачната течност разяжда боя/кожа.
• Покрий калниците; пази кабели, сензори и ABS модул от течност.
• Никога не смесвай различни типове течности; не връщай стара течност обратно.
• Ако течността попадне по боята – веднага измий с вода.
• Започни с студен двигател и изключен контакт.
• Ако в системата е влязъл въздух до ABS модула – използвай режим за обезвъздушаване с диагностичен софтуер (Techstream или еквивалент).
Необходими инструменти и материали
• Нова спирачна течност: DOT 3 / DOT 4 (Toyota OEM) или висококачествен еквивалент, затворена фабрично. • Количество: 1.0 – 1.5 литра (за пълно промиване).
• Ключ за обезвъздушители (обичайно 10 мм) + тресчотка/удължител.
• Прозрачен маркуч (устойчив на спирачна течност) и бутилка за отпадък.
• Устройство за обезвъздушаване под налягане (по избор) или вакуумна помпа.
• Чисти кърпи/хартиени ролки, спрей за почистване на спирачки.
• Върхометър за педала (по избор) и манометър за налягане при тест-драйв.
Бързи спецификации (обобщение)
Обезвъздушава се от най-далечното към най-близкото колело спрямо главния цилиндър:Етап | Колело | Обозначение |
---|---|---|
1 | Задно Дясно | RR |
2 | Задно Ляво | RL |
3 | Предно Дясно | FR |
4 | Предно Ляво | FL |
Елемент | Спецификация | Бележка |
---|---|---|
Тип течност | DOT 3 / DOT 4 (Toyota OEM) | Не смесвай с минерални/силиконови течности |
Обем за промиване | 1.0 – 1.5 L | Зависи от метода и състоянието |
Ред на колелата | RR → LR → RF → LF | От най-далечно към най-близко до цилиндъра |
Интервал за смяна | На 2 години / 30 000 – 40 000 км | При тежка служба – по-често |
Достъп до казанчето и проверка
1) Отвори капака. Локализирай казанчето на спирачната течност върху главния цилиндър (зад двигателя, към страната на водача). 2) Почисти капачката и зоната около нея – да не вкараш прах/влага вътре.
3) Провери цвета:
– Светъл/сламен: нормално.
– Тъмен/кафяв: необходимо промиване.
4) Ако течността е под MIN – провери за течове преди процедура.
Методи за смяна и обезвъздушаване
Метод A – Двама души (***/обезвъздушител)
Плюсове: Прост, без специални уреди. • Минуси: Изисква синхрон и търпение.1) Напълни казанчето до MAX с нова течност.
2) Колело 1 – RR: свали колелото, постави прозрачен маркуч върху обезвъздушителя, другият край – в прозрачен съд.
3) Помощникът „помпа“ бавно педала 5–6 пъти и задържа долу.
4) Отвори обезвъздушителя ~¼ оборот. Наблюдавай течност/въздух.
5) Затвори, тогава помощникът освобождава педала. Повтори до чиста течност без мехури.
6) Следи нивото в казанчето – не допускай да оголваш портовете.
7) Повтори за LR → RF → LF.
8) Финал: допълни до MAX, измий остатъци, монтирай колелата.
Метод B – Под налягане (pressure bleeder)
Плюсове: Бърз, консистентен, отличен за пълна промивка. • Минуси: Нужна е подходяща капачка/адаптер.1) Напълни уреда с ~1 L нова течност; установи налягане 0.8–1.0 bar.
2) Фиксирай към казанчето и провери за течове.
3) Отвори обезвъздушител RR до чиста течност; затвори.
4) Работи по реда RR → LR → RF → LF.
5) След края освободи налягането, провери и доведи нивото до MAX.
Метод C – Вакуумен (vacuum bleeder)
Плюсове: Сам човек; отлично изтегля стар флуид. • Минуси: Възможни „фалшиви“ мехури (въздух през резбата на нипела).1) Постави вакуумния маркуч на нипела и поддържай постоянен вакуум.
2) Отвори нипела и изтегляй докато тече прясна течност без мехури.
3) Нанасяй тънък слой грес около резбата на нипела (външно), за да минимизираш „фалшивите“ мехури.
4) Следи казанчето; повтаряй по реда RR → LR → RF → LF.
Особени случаи: ABS модул и пълно обезвъздушаване
• Ако главният цилиндър е бил демонтиран или е влязъл въздух в ABS модула, използвай диагностичен режим на ABS (Techstream/висок клас скенер). • Процедура:
1) Първично обезвъздушаване по колела.
2) Стартирай ABS сервизен режим на скенера – циклиране на клапани.
3) Повтори обезвъздушаването по колела, докато ликвидираш всички мехури.
• Без скенер: направи няколко контролирани активирания на ABS на хлъзгава настилка, след което повтори ръчно обезвъздушаване.
Контрол на качеството и финални проверки
• Педалът трябва да е твърд и да „хваща“ високо. • Провери за течове по нипели, съединения, маркучи и около главния цилиндър.
• Провери нивото в казанчето (между MIN/MAX; след кратък тест – корекция при нужда).
• Тест-драйв: прогресивни спирания 60→0 км/ч, без прегряване.
• Ако педалът е „гъбест“: повторно обезвъздушаване.
• При нови накладки/дискове – правилен bed-in (10–12 умерени спирания).
Чести проблеми и решения
Симптом | Вероятна причина | Какво да направиш |
---|---|---|
Мек *** | Въздух / теч / грешен ред | Повтори обезвъздушаване; инспектирай за течове |
*** потъва | Дефектен главен цилиндър | Ревизия / смяна |
Дърпане при спиране | Запекъл калипер / различно налягане | Ребилд и повторно обезвъздушаване |
Прегряване / мирис | Неосвобождаващ калипер / ръчна | Почисти и гресирай водачи, провери ръчната |
Тъмен флуид | Корозия / абсорбирана влага | Пълна промивка |
Малки професионални трикове
• Сложи тънък слой PTFE грес около външната резба на нипела – намалява „фалшивите“ мехури. • При стар флуид – направи gravity bleed (капково обезвъздушаване).
• Маркирай бутилките с дата – флуидът е хигроскопичен.
• След сваляне на маркуч – тапи веднага, за да не влезе въздух.
• Не „помпай“ яростно педала – рискуваш да повредиш маншони в цилиндъра.
Еко/здраве
Отпадната течност е опасен отпадък – събирай в означен съд и предай в пункт за приемане. Не изливай в канализацията.
Обобщена процедура (чеклист за печат)
1) Подемник/стойки – обезопасяване. 2) Почисти и отвори казанчето – допълни с нова DOT 3.
3) Обезвъздуши по ред RR → LR → RF → LF.
4) Следи нивото – не допускай засмукване на въздух.
5) При нужда – ABS сервизен режим.
6) Провери течове, твърдост, ниво.
7) Тест-драйв и повторна проверка.
8) Маркирай дата и км за следваща смяна.

Официално Toyota Service Manual (rm25w0u) + OEM технически бюлетини
Информацията е адаптирана и обогатена с реален практически опит от Тони @ DTGarage,
за да служи на българските техници, механици и ентусиасти, които ценят точността и знанието.
┌──[DTGarage@BrakeLab]
│ trace: [fluid.flush:complete] [abs.bleed:verified]
└─> echo "Сигурността не е опция – тя е протокол."
│ trace: [fluid.flush:complete] [abs.bleed:verified]
└─> echo "Сигурността не е опция – тя е протокол."




Last edited: