Subaru Forester 1997-2005 Диагностика на неизправни възли и системи
Увод
Надеждността на възлите и компонентите на съвременните автомобили е толкова висока, че при своевременна замяна на износените и излезли от строя (в резултат на стареене на материалите) детайли, вероятността от внезапния им отказ е крайно ниска. Отказите рядко се случват спонтанно, и обикновено са резултат на продължително развитие на дефект. В частност, излизането от строя на механичните компоненти практически винаги се предшества от възникване и еволюция на характерни симптоми, проявяващи се понякога много хиляди километри пробег преди отказа. Тези компоненти, които могат да излязат от строя неочаквано, обикновено не се явяват жизнено важни за функционирането на основни възли и системи на автомобила, или лесно може да се заменят в пътни условия (на пътя).
Основополагаща крачка, при изясняване на причините за всеки отказ, се явява изборът на начална точка на търсенето. Често причината се оказва лежаща на повърхността, но в някои случаи се налага да се потрудиш, провеждайки неголямо разследване. Автолюбителят, извършил около половин дузина случайни проверки, замени и поправки, напълно има шанс да намери причината за отказа (или неговия симптом), обаче такъв подход не може да се счита за разумен, с оглед на неговата трудоемкост, безцелност, губене на време и средства. Много по-ефективен се оказва спокойният, логически подход при търсене на излезлия от строя възел или компонент. Задължително трябва да се вземат под внимание всички предшестващи повредата, понякога незначителни симптоми и необичайни сигнали, като загуба на развиваната от двигателя мощност, изменение показанията на измервателните уреди, възникването на необичайни звуци и миризми и т.н. Не забравяйте, че изходът от строя на такива компоненти, като предпазителите или свещите на запалването могат да бъдат само симптом за по-дълбоко, скрито нарушение.
По-надолу е показана достатъчно проста схема за диагностика на най-често срещаните откази. Причините за нарушенията и техните симптоми са групирани по тяхното отношение към функционирането на конкретния агрегат или система: „Двигател”, „Система за охлаждане” и т.н.
Независимо от естеството на повредата, в основата на разследването на нейните причини винаги стоят едни и същи базови принципи:
-Уверете се в правилността при определяне симптомите на повредата. Това означава увереност в определянето на границите на търсенето, което е особено важно при оказване на помощ при диагностика на повредата на друг автолюбител, който не може адекватно да изложи симптомите на своята повреда.
-Старайте се да не пропуснете очевидните признаци. Например, ако двигателят не може да запали, не се стеснявайте да проверите наличието на гориво в резервоара (при това не трябва да се предоверявате на собственика на неизправния автомобил). В случай на отказ на електрооборудването, най-напред трябва да се провери състоянието и надеждността на скрепване на клемните съединения, и чак след това има смисъл да се използват диагностичните прибори.
-Старайте се да отстраните причината на повредата, а не нейния симптом. Замяната на изтощения акумулатор с нов ще помогне за стартирането на двигателя, но причината за разреждането на стария ще си остане неотстранена, което ще доведе до бързото излизане от строя и на новия. Също така замяната на омаслените свещи ще позволи за някакво време да се възстанови правилното функциониране на двигателя, но отказът непременно скоро ще се повтори (ако причината примерно е била просто в използването на неправилния тип свещи).
-Не приемайте за даденост никакви на пръв поглед „очевидни” твърдения. Помнете, че „новият” компонент също така може да се окаже неизправен, особено ако дълго време е пролежал в багажника- не следва да се изключва компонент от списъка за проверка само по тази причина, че той е нов или неотдавна монтиран.
Ако пренебрегнете тези препоръки не би трябвало да се учудите, когато изяснената в крайна сметка причина за отказа, се окаже лежаща на повърхността (пред очите ви) още от самото начало.
Диагностика на отказите и причините за намаляване ефективността на отдаване (намаляване мощността) на двигателя:
Двигателят не се завърта при опит за пуск:
1. Окислени са полюсните клеми на акумулатора, или е отслабено закрепването към тях на накрайниците на електропроводите.
2. Разреден или неизправен акумулатор.
3. АТ (Автоматичната Трансмисия) не е приведена в положение „Р” или „N”.
4. Скъсана или повредена по друг начин електрическа верига за стартиране на системата, или отслабено закрепване на клемите на контактните съединения.
5. Приводния механизъм на стартера е заклинен в зъбчатия венец на маховика.
6. Излязло от строя тягово реле на стартера.
7. Неизправен електромотор на стартера.
8. Неизправен изключвател на запалването.
9. Счупени или износени зъби на приводния механизъм на стартера или зъбчатия венец на маховика.
10. Двигателят е заклинен- опитайте се да го превъртите ръчно.
Двигателят се завърта, но не запалва:
1. Празен резервоар за горивото.
2. Разреден акумулатор (двигателят се завърта твърде бавно).
3. Окислени са полюсните клеми на акумулатора, или е отслабено закрепването към тях на накрайниците на електропроводите.
4. Нарушена проходимост на горивните линии, неизправна бензинова помпа, или блокирани вентилационни отвори на резервоара за горивото.
5. Нарушена изправност на функциониране на инжектора за студен старт или термочувствителния датчик- изключвател (при съответстващата комплектация на автомобила).
6. Неизправни компоненти на разпределителя (дистрибутора) на запалването.
7. Намалено, или неравномерно разпределено между цилиндрите на двигателя компресионно налягане.
8. Нарушена регулировка хлабините на клапаните.
9. В горивото има вода.
10. Неизправна бобина на запалването.
11. Неизправна горивна дюза(и).
12. Овлажнени или повредени компоненти на системата за запалването.
13. Износени или повредени свещи на запалването, или нарушени хлабини между електродите на свещите.
14. Скъсана или повредена по друг начин електрическа верига за стартиране на системата, или отслабено закрепване на клемите на контактните съединения.
15. В резултат на отслабено закрепване на разпределителя (дистрибутора) е нарушен ъгълът на предварение на запалването.
16. Фазите на газоразпределението са нарушени в резултат на износени компоненти на ГРМ (газо-разпределителния механизъм).
17. Скъсан или охлабен газоразпределителен ремък.
Затруднено палене на студен двигател:
1. Разреден акумулатор.
2. Окислени полюсни клеми на акумулатора, или е отслабено закрепването към тях на накрайниците на електропроводите.
3. Износени или повредени свещи на запалването, или нарушени хлабини между електродите на свещите.
4. Неизправна система за подаване на горивото.
5. Утечки на гориво през горивна дюза(и).
6. Пробиви в палеца на разпределителя (дистрибутора), изглеждащи като графитени писти (при съответстваща комплектация на автомобила).
7. Намалено компресионно налягане в цилиндрите на двигателя.
Затруднено палене на топъл двигател:
1. Замърсен е въздушния филтър, или по друг начин е нарушена неговата проходимост.
2. Неизправна система за подаване на горивото (горивото не достига в горивните дюзи).
3. Окислени клемни съединения на акумулатора (особено „масата”- отрицателния полюс, означен с „-”).
4. Нарушено качество на заземяването на силовия агрегат.
5. Неизправен индуктивен датчик в разпределителя на запалването (при съответстваща комплектация на автомобила).
6. Прекалено високо ниво на поплавъка на горивото (за карбураторни модели).
7. Нарушено правилно функциониране на инжекционната система или системата за управление на двигателя.
8. Неизправна система за улавяне на горивните изпарения (EVAP).
9. Намалено компресионно налягане.
Развъртането на стартера е затруднено, или е съпроводено от странични шумове:
1. Счупени или износени зъбци на предавката за задвижване на стартера или зъбния венец на маховика.
2. Охлабeни или изпаднали болтове за закрепване на стартера.
3. Износени или повредени вътрешни компоненти на стартера.
Двигателят запалва, но веднага изгасва:
1. Скъсана или по друг начин повредена електрическата верига на системата за запалване, или отслабен крепеж на клемите на контактните съединения на разпределителя, бобината на запалването или генератора.
2. „Горивен глад” на горивна дюза(и).
3. Нарушена херметичност (в горивните линии).
4. Нарушена настройка на оборотите на празния ход.
5. Утечки (нарушена херметичност) на засмуквания въздух, или повредени вакуумни линии.
След престой, под двигателя се образуват следи от масло:
1. Течове през уплътнителя на дъното на картера, или пробката за източване на маслото.
2. Течове през монтажното уплътнение на датчика-изключвател за налягане на маслото.
3. Течове през уплътнителите на цилиндровите глави.
4. Течове през уплътнителите (салниците) на валовете на двигателя.
5. Течове в маслената помпа.
Нарушена стабилност на оборотите при празен ход:
1. Нарушена херметичност.
2. Неизправен клапан на системата за рециркулация на отработените газове (EGR).
3. Нарушена проходимост на клапана PCV (Positive Crankcase Ventilation- Позитивно Вентилиране на Картера).
4. Блокиран въздушен филтър.
5. Бензиновата помпа не осигурява необходимия разход на гориво.
6. Нарушена херметичност на уплътнителите на цилиндровите глави.
7. Износени елементи на ГРМ (газо-разпределителния механизъм).
8. Износени работни гърбици на разпределителния вал(ове).
9. Нарушена регулировка на хлабините на клапаните.
10. Прегорели, или неплътно лежащи в леглата клапани.
11. Нарушен ъгъл за предварение на запалването.
12. Нарушено функциониране на системата на запалването.
13. Нарушено функциониране на термостатичния въздухоочистител.
14. Износени или повредени свещи на запалването, или нарушени хлабини между електродите на свещите.
15. Намалено, или неравномерно разпределено между цилиндрите на двигателя компресионно налягане.
16. Нарушена проходимост на горивна дюза(и).
17. Нарушена настройка на оборотите на празния ход.
18. Нарушено функциониране на дюзата за студен старт или термочувствителния датчик-изключвател (при съответстваща комплектация на автомобила).
Прекъсвания в запалването при движение на празен ход:
1. Износени или повредени свещи на запалването, или нарушени хлабини между електродите на свещите.
2. Неизправни високоволтови кабели за свещите на запалването.
3. Овлажнени или повредени компоненти на системата на запалването (дистрибутор).
4. Късо съединение във веригата на запалването.
5. Неизправни компоненти на системата за снижение на токсичността, или нарушена проходимост на съответния тракт.
6. Нарушена проходимост на горивния филтър, или замърсено гориво.
7. Нарушена херметичност.
8. Нарушени настройки на оборотите или на качествата на сместа при празен ход.
9. Нарушена настройка на ъгъла на предварение на запалването.
10. Намалено, или неравномерно разпределено между цилиндрите на двигателя компресионно налягане.
11. Нарушено функциониране на дюзата за студен старт или термочувствителния датчик-изключвател (при съответстваща комплектация на автомобила).
12. Нарушена проходимост на горивна дюза(и).
Прекъсвания в запалването при движение на скорост:
1. Нарушена проходимост на горивния филтър/съединителния тракт на системата за захранване с гориво.
2. Намалено налягане на гориво.
3. Износени или повредени свещи на запалването, или нарушени хлабини между електродите на свещите.
4. Нарушена настройка на ъгъла на предварение на запалването.
5. Спукана дистрибуторна капачка, нарушена надеждност на закрепванията в контактните съединения на високоволтовите кабели за свещите, или вътрешни дефекти на дистрибутора.
6. „Пробиви” в кабели за свещите.
7. Неизправни компоненти на системата за снижение на токсичността на отработените газове.
8. Намалено, или неравномерно разпределено между цилиндрите на двигателя компресионно налягане.
9. Неизправна система на запалването, или отслабени контактни съединения на нейната електроинсталация.
10. Нарушена херметичност.
11. Неизправна горивна помпа, или намалено налягане на горивото.
12. Нарушена вентилация на резервоара за гориво.
Прекалено високи обороти на празния ход:
1. Нарушена плавност на хода на дроселната клапа.
2. Нарушена настройка на оборотите на празния ход.
3. Утечки (загуби, „пробиви”) във входящия въздушен тракт.
4. Нарушена изправност на функциониране на системата за управлене на двигателя.
Акумулаторът не „задържа” заряд:
1. Износен приводен ремък на генератора, или нарушена регулировка на неговото натягане.
2. Окислени полюсни клеми на акумулатора, или отслабено закрепване към тях на накрайниците на електропроводите.
3. Намалено ниво на електролита в отделни клетки на акумулатора.
4. Генераторът не доставя небходимия ток на зареждане.
5. Скъсана или по друг начин повредена електрическа верига на системата за зареждане, или отслабено закрепване на клемите на контактните съединения.
6. Става разреждане на акумулатора вследствие на късо съединение в бордовото електроокабеляване.
7. Вътрешен дефект на акумулатора.
Контролната лампа на запалването (заряда) продължава да свети при работещ двигател:
1. Вътрешен дефект на генератора или регулатора на напрежението.
2. Износен или скъсан приводен ремък на генератора, или нарушена регулировка на неговото натягане.
3. Износени, заклинени или замърсени четки на генератора.
4. Отслабени или счупени пружини на четките на генератора.
5. Скъсана електроинсталация на контура за зареждане, или отслабено закрепване на клемните съединения.
Контролната лампа на запалването (заряда) не светва при завъртане на ключа в положение "ON" :
1. Изгоряла нажежаема жичка.
2. Неизправна печатна платка на комбинацията за приборите, или ламподържател.
3. Неизправен генератор.
Пропуски в запалването по време на движение:
1. Нарушена проходимост на горивния филтър, или замърсено гориво.
2. Износени или повредени свещи на запалването, или нарушени хлабини между електродите на свещите.
3. Нарушена настройка на ъгъла на предварение на запалването.
4. Спукана дистрибуторна капачка, нарушено качество на контактните съединения на високоволтовите кабели за свещите, или вътрешни дефекти на дистрибутора на запалването.
5. Повредени кабели за свещите.
6. Неизправни компоненти на системата за снижение на токсичността на отработените газове.
7. Намалено, или неравномерно разпределено между цилиндрите на двигателя компресионно налягане.
8. Неизправна бобина на запалването.
9. Неизправна система на запалването.
10. Нарушена херметичност във входящия тръбопровод, или през съединителните вакуумни шлангове.
11. Нарушена проходимост на горивните дюзи.
12. Утечки в клапан EGR (системата за рециркулация на отработените газове).
13. Нарушена настройка на оборотите на празния ход.
Стабилността на оборотите на двигателя се нарушава по време на ускорение:
1. Нарушена настройка на ъгъла на предварение на запалването.
2. Неизправна система на запалването.
3. Нарушена проходимост на горивните дюзи.
4. Намалено налягане на горивото в резултат на нарушено функциониране на бензиновата помпа или проходимостта на горивните линии.
5. Нарушено функциониране на горивните дюзи, или системата за управление на двигателя.
6. Износени или повредени свещи на запалването, или нарушени хлабини между електродите на свещите.
7. Отслабено закрепване на конектор(и) от окабеляването за горивна дюза(и).
8. Нарушена проходимост на горивния филтър.
9. Утечки (загуби) на въздух във входящия тракт.
10. Нарушено правилно функциониране на системата EGR (система за рециркулация на отработените газове).
Двигателят работи на тласъци при държан неподвижно *** на газта:
1. Утечки (загуби) на въздух във входящия тракт.
2. Неизправна горивна помпа, или регулатор на налягането на горивото.
3. Отслабено закрепване на конектор(и) от окабеляването за горивна(и) дюза(и).
4. Нарушено функциониране на системата за управление на двигателя.
Двигателят самопроизволно загасва:
1. Нарушена настройка на оборотите на празния ход.
2. Нарушена проходимост на горивния филтър, или попаднала влага в горивната система.
3. Овлажнени или повредени компоненти на системата на запалването (дистрибутор и кабели за свещи).
4. Неизправни компоненти на системата за снижение на токсичността на отработените газове.
5. Износени или повредени свещи на запалването, или нарушени хлабини между електродите на свещите.
6. Нарушена херметичност в корпуса на дросела, входящия тръбопровод или през съединителните шлангове.
8. Нарушена регулировка на хлабините на клапаните.
9. Неизправна горивна помпа, или спаднало горивно налягане.
10. Нарушена вентилация на горивния резервоар, или блокирани бензинопроводи.
11. Нарушено правилно функциониране на системите за подаване на гориво или за управление на двигателя.
Намалена мощност на двигателя:
1. Нарушена настройка на ъгъла на предварение на запалването.
2. Прекалено голям луфт на вала на разпределителя на запалването (при съответстваща комплектация на автомобила).
3. Износен палец на разпределителя, дистрибуторна капачка, кабели на свещите или бобина на запалването.
4. Износени или повредени свещи на запалването, или нарушени хлабини между електродите на свещите.
5. Неизправна инжекционна горивна система.
6. Блокиран въздушен филтър.
7. Заклинени спирачки.
8. Намалено ниво на маслото в автоматичната трансмисия.
9. Пробуксуване на съединителя.
10. Нарушена проходимост на горивния филтър, или попаднала влага в горивната система.
11. Нарушено правилно функциониране на системата EGR (система за рециркулация на отработените газове).
12. Автомобилът е зареден с нестандартно гориво.
13. Намалено, или неравномерно разпределено между цилиндрите на двигателя компресионно налягане.
14. Блокирана система за отвеждане на отработените газове.
15. Неизправна горивна помпа, или спаднало горивно налягане.
16. Нарушена херметичност във входящия въздушен тракт.
17. Нарушено правилно функциониране на системите за подаване на гориво или за управление на двигателя.
Възникване на детонации в изпускателния тракт:
1. Нарушено правилно функциониране на системата EGR (система за рециркулация на отработените газове).
2. Нарушена настройка на ъгъла на предварение на запалването.
3. Нарушено правилно функциониране на термостата на въздушния филтър.
4. Нарушена херметичност.
5. Нарушена регулировка хлабините на клапаните.
6. Повредени клапанни пружини, или е налице т.нар. „залепване” на клапаните.
7. Нарушена херметичност във входящия въздушен тракт.
8. Неизправност във вторичния (високоволтов) контур от запалителната система (изолатори на свещи, високоволтови кабели, капачка/ палец на дистрибутора и т.н.).
9. Неизправна инжекционна горивна система.
Увод
Надеждността на възлите и компонентите на съвременните автомобили е толкова висока, че при своевременна замяна на износените и излезли от строя (в резултат на стареене на материалите) детайли, вероятността от внезапния им отказ е крайно ниска. Отказите рядко се случват спонтанно, и обикновено са резултат на продължително развитие на дефект. В частност, излизането от строя на механичните компоненти практически винаги се предшества от възникване и еволюция на характерни симптоми, проявяващи се понякога много хиляди километри пробег преди отказа. Тези компоненти, които могат да излязат от строя неочаквано, обикновено не се явяват жизнено важни за функционирането на основни възли и системи на автомобила, или лесно може да се заменят в пътни условия (на пътя).
Основополагаща крачка, при изясняване на причините за всеки отказ, се явява изборът на начална точка на търсенето. Често причината се оказва лежаща на повърхността, но в някои случаи се налага да се потрудиш, провеждайки неголямо разследване. Автолюбителят, извършил около половин дузина случайни проверки, замени и поправки, напълно има шанс да намери причината за отказа (или неговия симптом), обаче такъв подход не може да се счита за разумен, с оглед на неговата трудоемкост, безцелност, губене на време и средства. Много по-ефективен се оказва спокойният, логически подход при търсене на излезлия от строя възел или компонент. Задължително трябва да се вземат под внимание всички предшестващи повредата, понякога незначителни симптоми и необичайни сигнали, като загуба на развиваната от двигателя мощност, изменение показанията на измервателните уреди, възникването на необичайни звуци и миризми и т.н. Не забравяйте, че изходът от строя на такива компоненти, като предпазителите или свещите на запалването могат да бъдат само симптом за по-дълбоко, скрито нарушение.
По-надолу е показана достатъчно проста схема за диагностика на най-често срещаните откази. Причините за нарушенията и техните симптоми са групирани по тяхното отношение към функционирането на конкретния агрегат или система: „Двигател”, „Система за охлаждане” и т.н.
Независимо от естеството на повредата, в основата на разследването на нейните причини винаги стоят едни и същи базови принципи:
-Уверете се в правилността при определяне симптомите на повредата. Това означава увереност в определянето на границите на търсенето, което е особено важно при оказване на помощ при диагностика на повредата на друг автолюбител, който не може адекватно да изложи симптомите на своята повреда.
-Старайте се да не пропуснете очевидните признаци. Например, ако двигателят не може да запали, не се стеснявайте да проверите наличието на гориво в резервоара (при това не трябва да се предоверявате на собственика на неизправния автомобил). В случай на отказ на електрооборудването, най-напред трябва да се провери състоянието и надеждността на скрепване на клемните съединения, и чак след това има смисъл да се използват диагностичните прибори.
-Старайте се да отстраните причината на повредата, а не нейния симптом. Замяната на изтощения акумулатор с нов ще помогне за стартирането на двигателя, но причината за разреждането на стария ще си остане неотстранена, което ще доведе до бързото излизане от строя и на новия. Също така замяната на омаслените свещи ще позволи за някакво време да се възстанови правилното функциониране на двигателя, но отказът непременно скоро ще се повтори (ако причината примерно е била просто в използването на неправилния тип свещи).
-Не приемайте за даденост никакви на пръв поглед „очевидни” твърдения. Помнете, че „новият” компонент също така може да се окаже неизправен, особено ако дълго време е пролежал в багажника- не следва да се изключва компонент от списъка за проверка само по тази причина, че той е нов или неотдавна монтиран.
Ако пренебрегнете тези препоръки не би трябвало да се учудите, когато изяснената в крайна сметка причина за отказа, се окаже лежаща на повърхността (пред очите ви) още от самото начало.
Диагностика на отказите и причините за намаляване ефективността на отдаване (намаляване мощността) на двигателя:
Двигателят не се завърта при опит за пуск:
1. Окислени са полюсните клеми на акумулатора, или е отслабено закрепването към тях на накрайниците на електропроводите.
2. Разреден или неизправен акумулатор.
3. АТ (Автоматичната Трансмисия) не е приведена в положение „Р” или „N”.
4. Скъсана или повредена по друг начин електрическа верига за стартиране на системата, или отслабено закрепване на клемите на контактните съединения.
5. Приводния механизъм на стартера е заклинен в зъбчатия венец на маховика.
6. Излязло от строя тягово реле на стартера.
7. Неизправен електромотор на стартера.
8. Неизправен изключвател на запалването.
9. Счупени или износени зъби на приводния механизъм на стартера или зъбчатия венец на маховика.
10. Двигателят е заклинен- опитайте се да го превъртите ръчно.
Двигателят се завърта, но не запалва:
1. Празен резервоар за горивото.
2. Разреден акумулатор (двигателят се завърта твърде бавно).
3. Окислени са полюсните клеми на акумулатора, или е отслабено закрепването към тях на накрайниците на електропроводите.
4. Нарушена проходимост на горивните линии, неизправна бензинова помпа, или блокирани вентилационни отвори на резервоара за горивото.
5. Нарушена изправност на функциониране на инжектора за студен старт или термочувствителния датчик- изключвател (при съответстващата комплектация на автомобила).
6. Неизправни компоненти на разпределителя (дистрибутора) на запалването.
7. Намалено, или неравномерно разпределено между цилиндрите на двигателя компресионно налягане.
8. Нарушена регулировка хлабините на клапаните.
9. В горивото има вода.
10. Неизправна бобина на запалването.
11. Неизправна горивна дюза(и).
12. Овлажнени или повредени компоненти на системата за запалването.
13. Износени или повредени свещи на запалването, или нарушени хлабини между електродите на свещите.
14. Скъсана или повредена по друг начин електрическа верига за стартиране на системата, или отслабено закрепване на клемите на контактните съединения.
15. В резултат на отслабено закрепване на разпределителя (дистрибутора) е нарушен ъгълът на предварение на запалването.
16. Фазите на газоразпределението са нарушени в резултат на износени компоненти на ГРМ (газо-разпределителния механизъм).
17. Скъсан или охлабен газоразпределителен ремък.
Затруднено палене на студен двигател:
1. Разреден акумулатор.
2. Окислени полюсни клеми на акумулатора, или е отслабено закрепването към тях на накрайниците на електропроводите.
3. Износени или повредени свещи на запалването, или нарушени хлабини между електродите на свещите.
4. Неизправна система за подаване на горивото.
5. Утечки на гориво през горивна дюза(и).
6. Пробиви в палеца на разпределителя (дистрибутора), изглеждащи като графитени писти (при съответстваща комплектация на автомобила).
7. Намалено компресионно налягане в цилиндрите на двигателя.
Затруднено палене на топъл двигател:
1. Замърсен е въздушния филтър, или по друг начин е нарушена неговата проходимост.
2. Неизправна система за подаване на горивото (горивото не достига в горивните дюзи).
3. Окислени клемни съединения на акумулатора (особено „масата”- отрицателния полюс, означен с „-”).
4. Нарушено качество на заземяването на силовия агрегат.
5. Неизправен индуктивен датчик в разпределителя на запалването (при съответстваща комплектация на автомобила).
6. Прекалено високо ниво на поплавъка на горивото (за карбураторни модели).
7. Нарушено правилно функциониране на инжекционната система или системата за управление на двигателя.
8. Неизправна система за улавяне на горивните изпарения (EVAP).
9. Намалено компресионно налягане.
Развъртането на стартера е затруднено, или е съпроводено от странични шумове:
1. Счупени или износени зъбци на предавката за задвижване на стартера или зъбния венец на маховика.
2. Охлабeни или изпаднали болтове за закрепване на стартера.
3. Износени или повредени вътрешни компоненти на стартера.
Двигателят запалва, но веднага изгасва:
1. Скъсана или по друг начин повредена електрическата верига на системата за запалване, или отслабен крепеж на клемите на контактните съединения на разпределителя, бобината на запалването или генератора.
2. „Горивен глад” на горивна дюза(и).
3. Нарушена херметичност (в горивните линии).
4. Нарушена настройка на оборотите на празния ход.
5. Утечки (нарушена херметичност) на засмуквания въздух, или повредени вакуумни линии.
След престой, под двигателя се образуват следи от масло:
1. Течове през уплътнителя на дъното на картера, или пробката за източване на маслото.
2. Течове през монтажното уплътнение на датчика-изключвател за налягане на маслото.
3. Течове през уплътнителите на цилиндровите глави.
4. Течове през уплътнителите (салниците) на валовете на двигателя.
5. Течове в маслената помпа.
Нарушена стабилност на оборотите при празен ход:
1. Нарушена херметичност.
2. Неизправен клапан на системата за рециркулация на отработените газове (EGR).
3. Нарушена проходимост на клапана PCV (Positive Crankcase Ventilation- Позитивно Вентилиране на Картера).
4. Блокиран въздушен филтър.
5. Бензиновата помпа не осигурява необходимия разход на гориво.
6. Нарушена херметичност на уплътнителите на цилиндровите глави.
7. Износени елементи на ГРМ (газо-разпределителния механизъм).
8. Износени работни гърбици на разпределителния вал(ове).
9. Нарушена регулировка на хлабините на клапаните.
10. Прегорели, или неплътно лежащи в леглата клапани.
11. Нарушен ъгъл за предварение на запалването.
12. Нарушено функциониране на системата на запалването.
13. Нарушено функциониране на термостатичния въздухоочистител.
14. Износени или повредени свещи на запалването, или нарушени хлабини между електродите на свещите.
15. Намалено, или неравномерно разпределено между цилиндрите на двигателя компресионно налягане.
16. Нарушена проходимост на горивна дюза(и).
17. Нарушена настройка на оборотите на празния ход.
18. Нарушено функциониране на дюзата за студен старт или термочувствителния датчик-изключвател (при съответстваща комплектация на автомобила).
Прекъсвания в запалването при движение на празен ход:
1. Износени или повредени свещи на запалването, или нарушени хлабини между електродите на свещите.
2. Неизправни високоволтови кабели за свещите на запалването.
3. Овлажнени или повредени компоненти на системата на запалването (дистрибутор).
4. Късо съединение във веригата на запалването.
5. Неизправни компоненти на системата за снижение на токсичността, или нарушена проходимост на съответния тракт.
6. Нарушена проходимост на горивния филтър, или замърсено гориво.
7. Нарушена херметичност.
8. Нарушени настройки на оборотите или на качествата на сместа при празен ход.
9. Нарушена настройка на ъгъла на предварение на запалването.
10. Намалено, или неравномерно разпределено между цилиндрите на двигателя компресионно налягане.
11. Нарушено функциониране на дюзата за студен старт или термочувствителния датчик-изключвател (при съответстваща комплектация на автомобила).
12. Нарушена проходимост на горивна дюза(и).
Прекъсвания в запалването при движение на скорост:
1. Нарушена проходимост на горивния филтър/съединителния тракт на системата за захранване с гориво.
2. Намалено налягане на гориво.
3. Износени или повредени свещи на запалването, или нарушени хлабини между електродите на свещите.
4. Нарушена настройка на ъгъла на предварение на запалването.
5. Спукана дистрибуторна капачка, нарушена надеждност на закрепванията в контактните съединения на високоволтовите кабели за свещите, или вътрешни дефекти на дистрибутора.
6. „Пробиви” в кабели за свещите.
7. Неизправни компоненти на системата за снижение на токсичността на отработените газове.
8. Намалено, или неравномерно разпределено между цилиндрите на двигателя компресионно налягане.
9. Неизправна система на запалването, или отслабени контактни съединения на нейната електроинсталация.
10. Нарушена херметичност.
11. Неизправна горивна помпа, или намалено налягане на горивото.
12. Нарушена вентилация на резервоара за гориво.
Прекалено високи обороти на празния ход:
1. Нарушена плавност на хода на дроселната клапа.
2. Нарушена настройка на оборотите на празния ход.
3. Утечки (загуби, „пробиви”) във входящия въздушен тракт.
4. Нарушена изправност на функциониране на системата за управлене на двигателя.
Акумулаторът не „задържа” заряд:
1. Износен приводен ремък на генератора, или нарушена регулировка на неговото натягане.
2. Окислени полюсни клеми на акумулатора, или отслабено закрепване към тях на накрайниците на електропроводите.
3. Намалено ниво на електролита в отделни клетки на акумулатора.
4. Генераторът не доставя небходимия ток на зареждане.
5. Скъсана или по друг начин повредена електрическа верига на системата за зареждане, или отслабено закрепване на клемите на контактните съединения.
6. Става разреждане на акумулатора вследствие на късо съединение в бордовото електроокабеляване.
7. Вътрешен дефект на акумулатора.
Контролната лампа на запалването (заряда) продължава да свети при работещ двигател:
1. Вътрешен дефект на генератора или регулатора на напрежението.
2. Износен или скъсан приводен ремък на генератора, или нарушена регулировка на неговото натягане.
3. Износени, заклинени или замърсени четки на генератора.
4. Отслабени или счупени пружини на четките на генератора.
5. Скъсана електроинсталация на контура за зареждане, или отслабено закрепване на клемните съединения.
Контролната лампа на запалването (заряда) не светва при завъртане на ключа в положение "ON" :
1. Изгоряла нажежаема жичка.
2. Неизправна печатна платка на комбинацията за приборите, или ламподържател.
3. Неизправен генератор.
Пропуски в запалването по време на движение:
1. Нарушена проходимост на горивния филтър, или замърсено гориво.
2. Износени или повредени свещи на запалването, или нарушени хлабини между електродите на свещите.
3. Нарушена настройка на ъгъла на предварение на запалването.
4. Спукана дистрибуторна капачка, нарушено качество на контактните съединения на високоволтовите кабели за свещите, или вътрешни дефекти на дистрибутора на запалването.
5. Повредени кабели за свещите.
6. Неизправни компоненти на системата за снижение на токсичността на отработените газове.
7. Намалено, или неравномерно разпределено между цилиндрите на двигателя компресионно налягане.
8. Неизправна бобина на запалването.
9. Неизправна система на запалването.
10. Нарушена херметичност във входящия тръбопровод, или през съединителните вакуумни шлангове.
11. Нарушена проходимост на горивните дюзи.
12. Утечки в клапан EGR (системата за рециркулация на отработените газове).
13. Нарушена настройка на оборотите на празния ход.
Стабилността на оборотите на двигателя се нарушава по време на ускорение:
1. Нарушена настройка на ъгъла на предварение на запалването.
2. Неизправна система на запалването.
3. Нарушена проходимост на горивните дюзи.
4. Намалено налягане на горивото в резултат на нарушено функциониране на бензиновата помпа или проходимостта на горивните линии.
5. Нарушено функциониране на горивните дюзи, или системата за управление на двигателя.
6. Износени или повредени свещи на запалването, или нарушени хлабини между електродите на свещите.
7. Отслабено закрепване на конектор(и) от окабеляването за горивна дюза(и).
8. Нарушена проходимост на горивния филтър.
9. Утечки (загуби) на въздух във входящия тракт.
10. Нарушено правилно функциониране на системата EGR (система за рециркулация на отработените газове).
Двигателят работи на тласъци при държан неподвижно *** на газта:
1. Утечки (загуби) на въздух във входящия тракт.
2. Неизправна горивна помпа, или регулатор на налягането на горивото.
3. Отслабено закрепване на конектор(и) от окабеляването за горивна(и) дюза(и).
4. Нарушено функциониране на системата за управление на двигателя.
Двигателят самопроизволно загасва:
1. Нарушена настройка на оборотите на празния ход.
2. Нарушена проходимост на горивния филтър, или попаднала влага в горивната система.
3. Овлажнени или повредени компоненти на системата на запалването (дистрибутор и кабели за свещи).
4. Неизправни компоненти на системата за снижение на токсичността на отработените газове.
5. Износени или повредени свещи на запалването, или нарушени хлабини между електродите на свещите.
6. Нарушена херметичност в корпуса на дросела, входящия тръбопровод или през съединителните шлангове.
8. Нарушена регулировка на хлабините на клапаните.
9. Неизправна горивна помпа, или спаднало горивно налягане.
10. Нарушена вентилация на горивния резервоар, или блокирани бензинопроводи.
11. Нарушено правилно функциониране на системите за подаване на гориво или за управление на двигателя.
Намалена мощност на двигателя:
1. Нарушена настройка на ъгъла на предварение на запалването.
2. Прекалено голям луфт на вала на разпределителя на запалването (при съответстваща комплектация на автомобила).
3. Износен палец на разпределителя, дистрибуторна капачка, кабели на свещите или бобина на запалването.
4. Износени или повредени свещи на запалването, или нарушени хлабини между електродите на свещите.
5. Неизправна инжекционна горивна система.
6. Блокиран въздушен филтър.
7. Заклинени спирачки.
8. Намалено ниво на маслото в автоматичната трансмисия.
9. Пробуксуване на съединителя.
10. Нарушена проходимост на горивния филтър, или попаднала влага в горивната система.
11. Нарушено правилно функциониране на системата EGR (система за рециркулация на отработените газове).
12. Автомобилът е зареден с нестандартно гориво.
13. Намалено, или неравномерно разпределено между цилиндрите на двигателя компресионно налягане.
14. Блокирана система за отвеждане на отработените газове.
15. Неизправна горивна помпа, или спаднало горивно налягане.
16. Нарушена херметичност във входящия въздушен тракт.
17. Нарушено правилно функциониране на системите за подаване на гориво или за управление на двигателя.
Възникване на детонации в изпускателния тракт:
1. Нарушено правилно функциониране на системата EGR (система за рециркулация на отработените газове).
2. Нарушена настройка на ъгъла на предварение на запалването.
3. Нарушено правилно функциониране на термостата на въздушния филтър.
4. Нарушена херметичност.
5. Нарушена регулировка хлабините на клапаните.
6. Повредени клапанни пружини, или е налице т.нар. „залепване” на клапаните.
7. Нарушена херметичност във входящия въздушен тракт.
8. Неизправност във вторичния (високоволтов) контур от запалителната система (изолатори на свещи, високоволтови кабели, капачка/ палец на дистрибутора и т.н.).
9. Неизправна инжекционна горивна система.